Editor(s):
|
Steensel, R. van; Segers, E.
|
Book title:
|
Steensel, R. van; Segers, E. (ed.), Succesvol lezen in het onderwijs |
Abstract:
|
In het basisonderwijs is er een aanzienlijk aantal leerlingen dat thuis geen of weinig Nederlands spreekt. Zij leren lezen in hun tweede taal. Bekend is dat veel tweede-taallezers, ondanks een goede technische leesvaardigheid, problemen ondervinden bij begrijpend lezen. Al in de onderbouw van de basisschool, waar leren lezen centraal staat en teksten nog relatief eenvoudig zijn, hebben tweede-taallezers een behoorlijke achterstand in begrijpend lezen op hun eentalige klasgenoten. Aangezien begrijpend lezen een essentiële vaardigheid is, zowel op school als daarbuiten, is het van groot belang onderzoek te doen naar de problemen die tweede-taallezers ervaren. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van wetenschappelijk onderzoek naar begrijpend lezen bij eerste- en tweede-taallezers. Het doel hierbij is om te laten zien wat er reeds bekend is over de problemen die tweede-taallezers ervaren met begrijpend lezen en hoe toekomstig onderzoek het inzicht hierin kan vergroten.
|