TY - JOUR AU - Akkerman, A. PY - 2005 UR - https://hdl.handle.net/2066/45876 AB - Dit artikel richt zich op het beantwoorden van de vraag of in Nederland een zelfde verschuiving optreedt van neocorporatistisch overleg naar parlementaire beïnvloeding als in Scandinavië het geval lijkt te zijn. De centrale stelling is dat er vooralsnog geen aanleiding is om te veronderstellen dat het Nederlandse overlegmodel aan belang heeft ingeboet. Dit wordt beargumenteerd door te wijzen op twee belangrijke neocorporatistische kenmerken van het Nederlandse overlegmodel. Betoogd wordt dat het netwerk van arbeidsvoorwaardenbeleid gesloten is en daarmee moeilijk toegankelijk voor buitenstaanders. Daarnaast wordt gewezen op de sterk sturende rol van de overheid in dit netwerk. Beredeneerd wordt dat een gesloten en hiërarchisch netwerk enerzijds niet uitsluit dat er naast dit overleg ook lobbyactiviteiten via het parlement plaatsvinden en anderzijds juist aanleiding kan zijn voor het ontplooien van lobbyactiviteiten door overlegpartijen en buitenstaanders. Lobbyactiviteiten zijn dan complementair aan neocorporatistisch overleg in plaats van een alternatief daarvoor. Als eerste empirische verkenning van eventuele lobbyactiviteiten wordt een analyse uitgevoerd van Tweede Kamervragen. Er blijkt dat er geen sprake is van lobbyactiviteiten door overlegpartijen via het parlement. Dit artikel wordt afgesloten met een onderzoeksagenda waarin de positie van buitenstaanders van het overlegmodel en hun lobbyactiviteiten centraal staan. TI - Verhoudingen tussen de sociale partners in Nederland anno 2005: corporatisme of lobbyisme? EP - 198 SN - 1389-0069 IS - iss. 4 SP - 187 JF - B en M : Tijdschrift voor Beleid, Politiek en Maatschappij VL - vol. 32 PS - 12 p. L1 - https://repository.ubn.ru.nl/bitstream/handle/2066/45876/45876.pdf?sequence=1 ER - TY - RPRT AU - Torenvlied, R. AU - Akkerman, A. PY - 2005 UR - https://hdl.handle.net/2066/46323 PB - Den Haag : Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling TI - Preventiebeleid: een verkennende achtergrondstudie. PS - 105 p. L1 - https://repository.ubn.ru.nl/bitstream/handle/2066/46323/46323.pdf?sequence=1 ER - TY - JOUR AU - Akkerman, A. AU - Torenvlied, R. PY - 2004 UR - https://hdl.handle.net/2066/66993 AB - This paper develops a theory of policy implementation in a specific category of multilevel policy-making systems. In state centric policy systems, regulatory agencies can drift away from 'hard' decisions. In multilevel systems, relatively autonomous levels of decision-making sometimes implement voluntary, non-binding recommendations and guidelines. In this paper, we adapt the 'state of the art model' of policy implementation in order to analyse the implementation of 'soft' policies in these multilevel systems. We propose a new dependent variable of policy implementation: cross-level policy coherence. To explain cross-level policy coherence, a ratification hypothesis is derived from the theory of 'two-level games', while two hypotheses regarding agenda coordination and outcome coordination are derived from the concept of collective support for policies. We apply the adapted model to the implementation of the 1997 national Dutch social pact 'Agenda 2002' in the sectoral collective bargaining agreement in the metal industry in 1998. The empirical evidence rejects the ratification hypothesis and corroborates the two coordination hypotheses, suggesting that the implementation of 'soft', non-binding policies can be coordinated across autonomous levels. TI - Theory of "soft" policy implementation in multilevel systems with an application to social partnership in the Netherlands EP - 58 SN - 0001-6810 IS - iss. 1 SP - 31 JF - Acta Politica VL - vol. 39 PS - 28 p. DO - http://dx.doi.org/10.1057/palgrave.ap.5500046 ER -