Publication year
2011Publisher
Nijmegen : Praktikon
Number of pages
44 p.
Related links
Publication type
External research report
Display more detailsDisplay less details
Organization
FSW_Academisch centrum
SW OZ BSI OGG
Languages used
Dutch (dut)
Subject
Developmental PsychopathologyAbstract
STOP4-7 is een multimodale interventie voor kinderen van 4 tot 7 jaar met ernstige
externaliserende gedragsproblemen en hun opvoeders en leerkrachten. Het doel van
STOP4-7 is het aanleren en versterken van sociale en probleemoplossende vaardigheden
en het verminderen van ongewenst gedrag. Daarvoor worden gedragstherapeutische
technieken uit de sociale leertheorie ingezet, zoals complimenten geven, het verdienen
van privileges en muntjes, negeren van ongewenst gedrag en time-out. De nadruk ligt
hierbij op een positieve benadering. De kinderen komen tien weken lang één dag in de
week bij elkaar waar de vaardigheden op een speelse manier in een klein groepje worden
bijgebracht. Parallel aan de kindtraining nemen de ouders deel aan een oudertraining.
Positieve betrokkenheid, positief bekrachtigen, het stellen van regels en toezicht houden
zijn hierbij belangrijke aan te leren vaardigheden. De (minder intensieve)
leerkrachttraining richt zich op dezelfde vaardigheden als de oudertraining en gaat
bovendien in op de communicatie tussen ouders en leerkracht. STOP4-7 is opgenomen in
de databank effectieve jeugdinterventies van het NJI 1 als een theoretisch goed
onderbouwde interventie.
Sinds de start van STOP4-7 in Nederland in 2003 wordt onderzoek uitgevoerd
naar de doeltreffendheid van de interventie. Dit rapport gaat over de resultaten van
STOP4-7 Nederland in het schooljaar 2010-2011. Met behulp van het zorgevaluatiemodel
van Veerman2 is een drietal onderzoeksvragen gesteld. De eerste vraag is of de beoogde
doelgroep bereikt wordt. Uit de resultaten blijkt dat kinderen die starten met STOP4-7
volgens hun ouders en leerkrachten ernstige externaliserende gedragsproblemen hebben.
Wel zijn er verschillen tussen instellingen en worden meer gegevens over de doelgroep
verzameld om die verschillen te kunnen verklaren. De tweede vraag is of de interventie
wordt uitgevoerd zoals bedoeld. Ook deze vraag kan overwegend positief worden
beantwoord. Uitvoerders van STOP4-7 houden zich aan het protocol van de interventie,
hoewel de norm van huis- en schoolbezoeken niet gehaald wordt en voor de leerkrachten
het programma in een aantal gevallen wordt aangepast. De derde vraag is tenslotte of de
gewenste uitkomsten worden behaald. De resultaten laten een significante verbetering
zien aangaande gedragsproblemen bij kinderen en opvoedingsbelasting bij ouders. Wel is
er bij het beëindigen van STOP4-7 nog sprake van ernstige problematiek en is het effect
van de behandeling aanzienlijk kleiner volgens leerkrachten dan volgens de ouders.
Blijkbaar nemen de problemen af, maar zijn ze bij beëndiging van STOP4-7 niet
verdwenen. Voortzetting van de zorg in de vorm van individuele huisbezoeken zou een
verdere daling van gedragsproblemen en opvoedingsbelasting teweeg kunnen brengen.
Kortom, bovenstaande onderzoeksvragen kunnen overwegend positief worden
beantwoord.
Ondanks een aantal beperkingen zoals een lage respons en de verschillen tussen
de diverse instellingen zijn deze resultaten en belangrijke bron van informatie die
bijdraagt aan het verder professionaliseren STOP4-7 en daarmee de zorg aan jeugdigen
in het algemeen.
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [238441]
- Faculty of Social Sciences [29483]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.