Gestures en gebaren bij specifieke taalontwikkelingsstoornissen: een overzicht van de literatuur
Source
Stem-, Spraak- en Taalpathologie, 15, 1, (2008), pp. 3-32ISSN
Publication type
Article / Letter to editor
Display more detailsDisplay less details
Organization
SW OZ BSI OLO
Journal title
Stem-, Spraak- en Taalpathologie
Volume
vol. 15
Issue
iss. 1
Languages used
Dutch (dut)
Page start
p. 3
Page end
p. 32
Subject
Learning and PlasticityAbstract
Deze literatuurstudie heeft betrekking op het gebruik van gestures en gebaren en de hiermee samenhangende taalontwikkeling. Er blijkt een positieve samenhang te zijn tussen het gebruik van gestures en de spraak- en / of taalontwikkeling. Bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis vertoont het gebruik van gestures overeenkomsten met die van jongere kinderen met eenzelfde taalniveau zonder taalproblemen. Tevens lijkt er een relatie te zijn tussen het type taalstoornis en het gebruik van gebaren wanneer deze worden aangeleerd. Ten slotte lijken gebaren te helpen bij het uitbreiden van de woordenschat en het stimuleren van het totale aantal (nonverbale en verbale) uitingen. De studies voldoen echter zelden aan de eisen van kwalitatief goed onderzoek: de steekproeven zijn klein, controlegroepen vaak afwezig en de proefpersonen zijn zelden gespecificeerd beschreven wat betreft ernst en aard van de taalproblemen. De resultaten van deze studies moeten daarom met voorzichtigheid geïnterpreteerd worden.
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [238441]
- Electronic publications [122537]
- Faculty of Social Sciences [29483]
- Open Access publications [97529]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.