Het effect van het gebruik van Engels in Nederlandse personeelsadvertenties
Source
Tijdschrift voor Taalbeheersing, 26, 3, (2004), pp. 226-244ISSN
Publication type
Article / Letter to editor
Display more detailsDisplay less details
Organization
Communicatie- en informatiewetenschappen
Former Organization
Bedrijfscommunicatie
Journal title
Tijdschrift voor Taalbeheersing
Volume
vol. 26
Issue
iss. 3
Page start
p. 226
Page end
p. 244
Subject
Cultural Differences and Communication Problems; Cultuurverschillen en communicatieproblemenAbstract
In de literatuur wordt gesteld dat bedrijven in niet-Engelstalige landen vaak Engels gebruiken in hun personeelsadvertenties omdat dat goed is voor hun imago en omdat het de geadverteerde baan aantrekkelijker kan laten klinken. Het doel van ons onderzoek was om na te gaan wat het effect is van het gebruik van Engels in Nederlandse personeelsadvertenties. In een experiment met een tussen-proefpersoonontwerp werden drie versies van een personeelsadvertentie beoordeeld door mogelijke sollicitanten: een volledig Engelse versie, een gedeeltelijk Engelse versie (met 19 Engelse woorden), en een geheel Nederlandse versie. In weerwil van theoretische claims, vonden wij geen statistisch significante verschillen tussen de drie versies in het oordeel van de respondenten over de organisatie en de geadverteerde baan, noch over de aantrekkelijkheid en begrijpelijkheid van de tekst. Het begrip van de Engelse termen in de gedeeltelijk Engelse versie was significant slechter dan dat van de Nederlandse equivalenten in de volledig Nederlandse versie.
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [238441]
- Electronic publications [122508]
- Faculty of Arts [29387]
- Open Access publications [97504]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.