Source
Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk, 52, 11-12, (2013), pp. 543-557ISSN
Publication type
Article / Letter to editor
Display more detailsDisplay less details
Organization
SW OW PWO [owi]
SW OZ BSI OLO
Journal title
Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk
Volume
vol. 52
Issue
iss. 11-12
Languages used
Dutch (dut)
Page start
p. 543
Page end
p. 557
Subject
Learning and PlasticityAbstract
In de onderhavige studie is de visuele ontwikkeling van een groep van 103 Nederlandse kleuters verkend. Er lijkt een maatschappelijke tendens gaande waarin kinderen minder bewegen en zich meer bezighouden met activiteiten die een visuele focus vragen op objecten die zich relatief dichtbij het gezicht bevinden. In de literatuur bestaat het vermoeden dat een nadruk op dergelijke activiteiten, in combinatie met minder actief spel, de ontwikkeling van visuele vaardigheden belemmert. In samenwerking met optometristen is een onderzoek gedaan naar een leergang die tot doel heeft kinderen spelenderwijs aan te zetten tot meer bewegen. Deze leergang is gedurende een jaar aangeboden aan de kleuters van een reguliere basisschool. De visuele vaardigheden van de kleuters zijn op twee momenten gemeten: voorafgaand aan en na een jaar extra spelstimulatie. Ter vergelijking werd ook de ontwikkeling van visuele vaardigheden van kleuters uit een controlegroep gemeten. De metingen werden gedaan op basis van de aanname dat zien een actief motorisch proces is. De resultaten waren niet eenduidig ten aanzien van de ontwikkeling van visuele vaardigheden. De onderzoeksgroep is op bijna alle variabelen meer vooruit gegaan dan de controlegroep, echter op slechts een paar variabelen was dit verschil in vooruitgang ook significant. De resultaten vormen daarentegen wel een aanleiding om in de toekomst aandacht te (blijven) besteden aan het inrichten van een pedagogische omgeving waarbinnen kinderen voldoende mogelijkheden krijgen om hun visuele vaardigheden spelenderwijs te ontwikkelen.
In the current study, the visual development of a group of 103 pre-schoolers was explored. There appears to be a societal trend in which children tend to move less and become more engaged in activities that require a visual focus on objects that are presented relatively close to the face. Based on the literature, it is assumed that an emphasis on such activities, combined with less time spent on playing actively, will hinder the development of visual skills. In collaboration with optometrists, a teaching method was studied, which was aimed at playfully stimulating children to move more. This teaching method was offered to pre-school children of a regular primary school for the duration of one year. The visual skills of the pre-schoolers were measured at two moments: before and after one year of stimulating playful behaviour. By means of comparison, the visual skills development of a control group of pre-schoolers was also measured. The measurements were made with the underlying assumption that seeing is an active motor process. The results were not unequivocal regarding the development of visual skills. The pre-schoolers who had received the teaching method showed more progress compared to the control group, on almost all variables. Yet, only for a few variables, this difference in progress was significant. In contrast, the results do provide a reason for (the continuation of) future attention to the design of an educational environment in which children are given sufficient opportunities to develop their visual skills in a playful manner.
This item appears in the following Collection(s)
- Academic publications [238441]
- Faculty of Social Sciences [29483]
Upload full text
Use your RU credentials (u/z-number and password) to log in with SURFconext to upload a file for processing by the repository team.